Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Chrysler Stratus dögös és elegáns

2017.04.26

chrysler.jpg

Egyszerre dögös és egyszerre elegáns. Dől belőle az amerikai életérzés, mégis áramvonalas és könnyed, nem jellemző rá az a masszív erőfitogtatás, mint sok más társára. Ismerve a hátteret, a Daimler-Benz szerepvállalását és az amerikai gyökereket, ez az ambivalens érzés nem a véletlen műve.

 A Chrysler Stratus olyan autó volt, amelybe évekkel ezelőtt egy üzletember is ülhetett be úgy, hogy nem volt mit szégyellnie, sőt, büszke lehetett arra a sportos és laza imidzsre, amit az összkép sugallt.

 A Stratus a Dodge és a Chrysler neve alatt is futott történelme során, ennek oka az volt, hogy a gyártó az a DaimlerChrysler AG volt, amely mindkét márkának anyavállalataként működött, és amely mai néven Chrysler Group LLC-ként fut a piacon.

 A több céget is összegyűjtő Chrysler-csoport elsőként 1998-ban jött létre, amikor is a cég a leányvállalataival karöltve egybeolvadt a német Daimler-Benzzel. Történelme során a Chrysler a Ford és a General Motors mellett inkább a kisebb testvérnek számított, azonban 2007-ben sikerült több autót eladnia az amerikai piacon a Fordnál, ezzel pedig apró, de fontos csatát nyert a véget nem érő háborúban.

 Ettől függetlenül a DaimlerChrysler AG  még ebben az évben bejelentette, hogy a Chrysler 80 százalékát eladja egy amerikai befektetési cégnek, így megszületett az új vállalkozás, amelyhez új név (Chrysler Group LLC) és új logó is társult.

 A Chrysler világpiacra gyárt és tavalyi adatok szerint több mint hatvanötezer ember dolgozik a csoport égisze alatt. A Chrysler Group LLC divíziója a Chrysler, a Dodge, a Jeep, a Ram, az amerikai Fiat, a Mopar és az SRT márkák, 2012-ben pedig közel 66 milliárd dolláros bevételre tettek szert.

 A Stratust 1995 és 2006 között gyártották, ez alatt az idő alatt sedan és coupé változatban is elérhető volt a modell. 1995-ben azonban még csak sedanként mutatták be a nagyközönségnek a négyajtós családias kocsit, amit az amerikai magazinok mértékletes kritikákkal ugyan, de inkább pozitív hangvételben ajánlották a vásárlóknak.

 Az első generációt 1995 és 2000 között gyártotta a michigani Sterling Heights autógyára. A 4724 mm hosszú, 1821 mm széles Stratus kétliteres, 2,4 literes és 2,5 literes benzines motorváltozattal volt kapható, az ötsebességes kézi váltós opció mellett pedig a négysebességes automata került rá a megrendelőlapra.

 A kisebb ráncfelvarrásoktól eltekintve a modellnek ezt követően csak egy második generációja került a piacra, amit 2001 és 2006 között lehetett megvásárolni. A motorkínálat csökkent, és csakis a 2,4 literes és a 2,7 literes benzines változatokat lehetett kapni, a sebességváltás lehetősége azonban a régi maradt. A tengelytávolságot megtartották ugyanakkorának, a hossz kisebb mértékben nőtt, a szélesség pedig csökkent.

 A bő tíz évig gyártott Stratus sokak kedvence lett, szerették a nagy utastér, a kényelmes ülés és a dinamikus motor miatt, amelyhez még kiváló úttartás, jó gyorsulás, erős karosszéria és csendes üzemi működés párosult. Negatívumként a költséges fenntartást hozzák fel sokan, ami az amerikai gyökerek miatt azért érthető.

 Bár sedanról beszélünk (nagyrészt, lásd coupé), öt ember kényelmesen elfér benne; ez is bizonyítja, hogy családias kocsinak szánták, amelyet bátran ugraszthatunk hosszabb útra és sok csomag esetén sincs probléma. Sokan szeretik azt a vezetési élményt, ami a kocsihoz kötődik, a rozsdamentes karosszéria és az időtálló forma pedig a használt autók szerelmesei között is népszerűvé tette.

 Gyártásának tíz éve alatt közepes eladási mutatókkal rendelkezik, és bár nem lesz a gyűjtők kedvence, a Stratus egy tetszetős és rendezett iparosmunka.