Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Fiat Brava

2017.04.26

fiat-brava.jpg

Több mint százéves történelemmel a háta mögött, a Fiat a világ egyik jelentős autógyártójának számít. Az olaszországi márkát még 1899-ben alapították, és a név az olasz "Fabbrica italiana Automobili Torino" rövidítésből ered (amelynek jelentése: Olasz Autógyár Torino).

 A Torino városában található vállalkozást a messzi múltban Giovanni Agnelli álmodta meg. Alig negyven évvel később, a második világháborúban a Fiat a harctérre is gyártott járműveket (repülőgépeket és harckocsikat), a harcok lecsillapodásával azonban visszatértek a fő profilt jelentő autógyártáshoz.

 A Fiat már hosszú ideje évi mintegy 1,4-1,5 millió autót gyárt a világpiacra, bár a legfontosabb piacnak Európa (és azon belül Olaszország) számít. A Fiat legsikeresebb gyártmányai a városi közlekedésben népszerű szuperminik, amik 2011-ben az eladások 84 százalékát tették ki.

 A márka azóta sem rendelkezik luxuskategóriás vagy nagycsaládos autókkal, a hangsúlyok a múltból fakadó sikerek miatt inkább megmaradtak a szuperminiken. A Fiat az európai piacon 2000-ben cirka 9,4 százalékot bírt, azonban ez 2004-re 5,8 százalékra esett vissza. A cégvezetésben bekövetkezett változtatásoknak köszönhetően 2009-ben ismét 9 százalék körül állt a Fiat.

 Az utóbbi évek, évtizedek legnépszerűbb autók közül a Fiat 500 és a Fiat Panda városi kocsi (city car), a Fiat Punto szupermini, a Fiat Sedici mini-SUV, míg a Fiat Linea, a Fiat Albea és a Fiat Bravo kiskategóriás családi autó (compact car).

 A kisebb családi kocsinak számító Fiat Bravo / Fiat Brava testvérpárt (vagyis a 182-es típust) 1995 és 2001 gyártották az olaszországi Cassinoban és a törökországi Bursában. A Japánban Bravissimonak hívott modell a Tipot váltotta fel, majd egy időre a Stilonak adta át a stafétabotot.

 A Bravo és a Brava valójában ugyanazon alap különböző változatai voltak: míg a Bravo a háromajtós, addig a Brava az ötajtós változat volt. Kettejük közül a Bravot azóta feltámasztotta a Fiat, mikor a Stilot is nyugdíjba küldték hat év szolgálat után.

 A Brava azonban úgy tűnik a múltban maradt, pedig valószínűleg fényesebb karriert szántak neki akkor, amikor az igencsak sikeres, de még inkább öregebb Tipot leváltatták vele a Fiat háza táján.

 1995-ben, a Brava és a Bravo megjelenésekor a két kocsit azonos teljesítményű motorokkal látták el, az alapmodell például egy 1,4 literes, 12 szelepes és 58 kW-os miniragadozó volt. Emellett a vásárlók még három másik benzines motor közül választhattak, a legerősebb például 213 km/h-ra is felgyorsította az akkor még aerodinamikusnak számító típust.

 A benzines mellett még két turbódízeles is a kínálatban volt, és az indulás remélt, de mégiscsak meglepő sikereket hozott: a testvérpár az év európai autója lett 1995-ben.

 1996-ban a Fiat Marea a Bravo/Brava alapján készült el, 1998-ban pedig a Multipla is sokat köszönhetett a testvérpárnak. 1999-ben történt néhány kisebb ráncfelvarrás a modellen, de nagyobb részt a motorokon és a műszerfalon módosítottak az olasz gyártónál. A Brava/Bravo testvérpár gyártását végül 2001-ben fejezték be, amikor is elkezdték a Stilo értékesítét.

 A modellt a fogyasztók amúgy megbízható és dinamikus autónak tartják, amely viszonylag csendesen fut, jó a kezelhetősége és szép a formája. A legtöbbször a tekintélyt parancsoló külsőt és a tágas belső teret említik, azonban pozitívumnak tartják a menetstabilitást és az úttartást is. Sokaknak ugyanakkor nem tetszett  a motor teljesítménye, a sokszor magasra kúszó fogyasztása (akár 8-10 liter az 1,4 literes motornál), és az, hogy igencsak alacsonyan van az alja (ezáltal göröngyösebb úton leér az alja).