Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Skoda Fabia

2017.04.26

fabia.jpg

Még tinédzser, és ha ember volna, alkoholt még nem is vehetne; kötelező lenne az iskolába járás, és nagyjából ezekben a pillanatokban készülne számára a személyi igazolvány: az 1999 óta gyártott Škoda Fabia a cseh gépjárműgyár egyik fiatal példánya, és mint ilyen, még van hova fejlődnie. De már alakulnak rajta a dolgok.

 A Fabiát leszállító Škoda Auto Csehország egyik büszkesége, napjainkban pedig a Volkswagen cégcsoport egyik fontos tagja. 1895-ben alapította Emil Škoda, és a vállalkozás az előző évszázad húszas éveire Csehország egyik legnagyobb ipari óriásává nőtte ki magát. 1900-ban bekövetkezett halála miatt Škoda nem sokáig élvezhette munkája gyümölcsét, így végül azt sem láthatta, ahogy a gyár 1911-ben egybeolvadt a Laurin&Klementtel. Ez az a dátum, amikor ténylegesen Škoda gépjárművekről beszélhetünk, és innentől datálható, hogy a cseh cég a Monarchia egyik vezető cége lett.

 A rendszerváltást követően a német Volkswagen vásárolt részesedést a cseh vállalatban, és elkezdődtek a közös projektek (Felicia, Octavia), amelyek igencsak gyümölcsöző munkakapcsolatot eredményeztek. Ezt a lendületet vitte tovább az 1999-ben megjelent Fabia is, amelyet a mai napig gyártanak a világ több pontján, de leginkább a csehországi Mladá Boleslavban.

 Maga a Škoda több gyártórészleggel is rendelkezik: a cseh központ mellett autókat szerelnek össze Kínában, Indiában, Kazahsztánban, Oroszországban, Szlovákiában, Ukrajnában és Bulgáriában is. A cég az eurázsiai piac mellett Dél-Amerikát, Afrikát és Ausztráliát szolgálja ki. 2012-ben közel 950 ezer autót gyártottak le, éves bevételük 10,4 milliárd euró, a profit pedig 712 millió euró volt. A gépjárműgyártó mintegy harmincezer embernek biztosít állást, és a jelenlegi tendenciák szerint népszerűsége és elfogadottsága növekszik.

 A Fabiát szupermini autóként vezették be a piacra, és az volt a cél, hogy felváltsák vele a Feliciát, amelyet 2001-ben végleg nyugdíjaztak. A folyamatos ráncfelvarrások és generációváltások során a Fabia több és több változatban lett elérhető, és számos előnyös módosítást eszközöltek a kocsin.

 Az első generáció 1999 és 2007 között volt kapható a szalonokban, és három helyen szerelték össze őket: Kvasinyban, a kenyai Nairobiban és az ukrajnai Solomonovoban. Négy- és ötajtós változatokban volt kapható, a tengelytávolság 2460 milliméter, az autó hossza 3960 milliméter (ötajtós) és 4220 milliméter (sedan) volt; a szélesség 1650 milliméter, a magasság 1450 milliméter. Bár szupermininek tervezték, a motorkínálat igencsak gazdagra sikerült: benzinesből az egyliteres, az 1,2 literes, az 1,4 literes és a kétliteres; dízelből az 1,4 literes és az 1,9 literes is rajta volt a palettán. A Fabia a Volkswagen A04-es platformját használta, akárcsak a VW Polo vagy a Seat Ibiza.

 Az első generáció kombiját 2000-ben leplezték le, a modell pedig az év autója lett ugyanebben az évben a „What Car?” nevű magazinnál. Az első ráncfelvarrásra 2005-ben került sor, és módosult az első és hátsó lámpa, alakítottak a kormányon és a váltókon is.

 A második generációt 2007 óta kaphatjuk a márkakereskedőknél, ezt a kocsit pedig Indiában, Kazahsztánban, Kínában és Ukrajnában is gyártják Mladá Boleslav mellett. A második generáció már csak ötajtós változatban érhető el, és a motorkínálatban is jelentős változtatások történtek: benzinesben az 1,2–1,6 literesek közül, míg dízelnél az 1,2–1,9 literesek közül választhatunk. Az igényesebbek a klasszikus öt- és hatsebességes kézi váltó mellett hatsebességes tiptronic váltót is kérhetnek. A méretek terén vagy nem történt vagy minimálisak a változtatások.

 A Fabiát sok felhasználó szereti, mert bár nem egy csajozós autó, kedvező a fogyasztása, stabil a futóműve és erős a kasznija.