Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Suzuki Wagon R

2017.04.26

wagonr.jpg

1909-ben Michio Suzuki létrehozta az aprócska japán településen, Hamamatsun a szövőszékek gyártására specializálódott vállalatot, amely az elmúlt bő száz évben igencsak komoly változásokon ment keresztül, és mára leginkább a kiskategóriás autói miatt számít híresnek.

 A Suzuki a jelenkorban a világ egyik legnagyobb személygépkocsi-gyártója (a 10. körüli helyen áll a rangsorban), és több mint ötvenezer ember alkalmazásával próbálja megőrizni a helyét a piacon. A multinacionális cég jelenleg 23 országban működtet gyárakat, és 192 országban van jelen forgalmazói segítségével.

 A gigászi méreteket jól jelzi az is, hogy a személygépkocsik és motorok gyártásával foglalkozó Suzuki 2011-ben mintegy három-három milliót gyártott az előbb említett termékekből, és mintegy 550 millió dolláros hasznot termelt ugyanebben az évben. Sikersztori, amelyben Magyarország is aktívan részt vesz, hiszen az esztergomi gyár révén 1991 óta fontos szerep jut a hazánkban előállított autóknak és motoroknak.

 A cég a személygépkocsik mellett számos más terméket is gyárt (például tolószék, motorcsónak-motor és quad), és Japánon belül a második legnagyobb járműipari óriás. 2010-ben a Volkswagen közel 20 százalékos részesedést vásárolt a Suzukin belül.

 Az esztergomi gyár több mint húsz éve aktív szereplője a Suzuki életének, és a cég mintegy hatezer embert foglalkoztat a létesítményben, valamint 2000 januárjától többek között itt készülnek az Wagon R+ autók is.

 A Wagon R egy tipikus K-autó, vagyis egy japán kiskategóriás jármű. 1993 óta van forgalomban, és azóta számos változatot megélt már. A R a rekreációra (vagyis a kikapcsolódásra) utal, kategóriájában egyedülállóan magas, ráadásul Japánban 2003 óta az egyik legnépszerűbb K-autónak számít, és 2008-ban a hárommilliomodik darabot gyártották le belőle. A japán piac mellett a Wagon R a nemzetközi területeken is sikeresnek számít, hiszen 2010 februárjára sikerült eladni az ötmilliomodik darabot (többek között az indiai vásárlóknak köszönhetően).

 Az első generációt 1993 és 1998 között árusították, ez a változat 1640 milliméter magas volt, vagyis 255 milliméterrel magasabb, mint a vele egyméretű Alto. 1997-ben mutatták be a Wagon R+-t, ami nagyobb volt elődjénél, és amit 2000-ig még Japánban gyártott a márka.

 Az 1998 és 2003 közötti második generáción jelentős változtatásokat eszközöltek, és ezt a típust már a Magyar Suzuki is gyártotta Esztergomban a GM-Suzuki együttműködésnek köszönhetően. A korábbi dobozszerű külsőt felváltotta a lekerekített karosszéria, és a belső is tágasabb, kényelmesebb lett. Az új Wagon R(+) már egy mozgékony és nagyobb teljesítményre képes kisautó volt, amely magasabb lett az első generációs modellhez képest, és belső tereket is jól kihasználhatóvá tették. A kocsi szimpatikus volt az európai felhasználók körében is, mert a kisebb családok számára kényelmes, fürge és takarékos megoldást kínált a hétköznapok őrült rohanásába.

 A harmadik generációt a vásárlók 2003 és 2008 között érhették el a forgalmazóknál, a negyedik pedig 2008 és 2012 között futott. Ez utóbbi már egészen dinamikus külsővel bírt, és enyhén amerikaias beütés jellemezte: egyszerre volt kocka és áramvonalas; apró, mégis erős.

 Az ötödik generációt 2012 óta gyártja a márka, és már hibridhajtással is elérhető a modell. Ez a változat kisebb mértékben visszatért a régebbi külsőhöz, és konzervatívabb, lágyabb vonalvezetést kapott.

 A Magyarországon összeszerelt Wagon R+-t a Suzuki hosszú ideig gyártotta az európai piacra, azonban a modell idővel kikopott a kínálatból.