Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Volkswagen Passat B5

2017.04.26

passat-b5.jpg

A Volkswagen a világ egyik legnagyobb autógyártója, amely nemcsak nevében népautó, hanem piaci hozzáállásában is. A konszern célja, hogy megbízható autókat értékesítsen elérhető áron, ezért pedig egy sor olyan modellt dobott piacra, amely a családokat szolgálja ki.

 Vannak persze sportosabb típusok (Scirocco) vagy épp keménykedő crossoveres változatok (Toureg), azonban a VW mindig is a tömegek kedvében szeretett volna járni. A Golf, a Jetta, a Passat, a Sharan vagy a Bora a maguk módján a középkategóriás embereket igyekeznek kiszolgálni; nagycsaládok, kiscsaládok, több gyerekes üzletemberek és persze a fiatal párok kerültek a célcsoportba.

 Ez a középutas hozzáállás meg is látszik az eladásokban. Az 1937-ben alapított Volkswagen 104 milliárd eurós árbevételt csinált 2012-ben, amihez több mint háromszázezer munkás asszisztált és 5,7 millió autó volt a legyártott egyenleg.

 Európa egyik legfontosabb iparvállalata, a konszern pedig tizenkét márkát gyűjtött maga alá eddig: a VW mellett ebbe a családba tartozik az Audi, a SEAT, a Skoda, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini, a Porsche, a Ducati, a VW Nutzfahrzeuge, a Scania és a MAN. A luxusautót gyártó vállalkozások mellett motorgyártók és teherjármű-, illetve buszgyártók is bekerültek a körbe, és a felvásárlások nem állnak le. Egymás után nyílnak a gyárak a lakott kontinenseken, a részvénytársaság pedig 12,3 százalékos részesedéssel rendelkezik a nemzetközi személygépkocsi-piacon.

 A Passat a márka egyik legelterjedtebb családi autója, 1973 óta gyártják és azóta több generációt, valamint annál is ráncfelvarrást ért meg. A középkategóriás, de egyre nagyobb presztízst szerző autó a passzátszélről kapta a nevét. A Bogárt követő időszakban a Volkswagennél tendencia volt egy-egy tematika mentén elnevezni a különböző akkori modelleket, így született meg a Scirocco is, valamint a sportközpontú Derby és Polo is.

 Az első generációt 1973. május 23-án mutatták be, ez a volt a B1, amelyből készült két- és négyajtós "csapotthátú" változat is, valamint később elérhetővé vált az ötajtós kombi is. A kezdeti kisebb motorok eltűntek és az 1588 köbcentis lett az alsó határ, mutatva azt, hogy a kocsi több mint a Golf és egy picit más a célközönség.

 Ezt a változatot 1981-ig gyártották, amikor megjelent a piacon a B2, a második generáció.  A B3 és a B4 1988 és 1996 között volt elérhető a márkakereskedőknél, 1996-ban pedig meg megjelent a B5.

 A teljes új B5 platformot kilenc évig gyártották négy gyárban, a németországi Zwickauban, az ukrajnai Solomonovoban, a kínai Antingban és a Pozsonyban. 1997-től lehetett kapni Észak-Amerikában, a dizájn pedig jelentősen megújult.

 A változtatások legalább olyan jelentősek voltak, mint a Golf III esetében, és nagyjából ugyanabban a szellemben készülhettek: áramvonalasabb és kerekebb külsők, letisztultabb dizájn. A B5 négy- és ötajtós (kombi) változatban is elérhető volt, valamint  az elsőkerék- és hátsókerék-meghajtás mellett összkerék-meghajtással is bírt igény szerint.

 A benzinmotorok 1,6 literesek, 1,8 literesek, kétliteresek, 2,3 literesek, 2,8 literesek és négyliteresek lehettek, a dízeleket pedig 1,9 literes, kétliteres és 2,5 literes változatban árulták. A vevők ötsebességes manuális, ötsebességes automata és hatsebességes manuális váltók között választhattak.  A tengelytávolság 2,7 méter volt, míg a hossz cirka 4,7 méter (függően az altípustól), a szélesség 1,740 méter, a magasság pedig cirka 1,49 méter.